Tartalom
VIGILIA
A VIGILIA KÖRKÉRDÉSE
Baán Izsák (bencés szerzetes, teológus), Bodó Márta (katolikus teológus, irodalom- és színháztörténész), Busák Tamás (gépészmérnök), Csuja László (filmrendező), Dabóczi Kálmán (közgazdász, a Hetvenkét Tanítvány Mozgalom elnöke), Fábry Kornél (katolikus pap), Füzi László (irodalomtörténész), Heidl György (eszmetörténész), Hernádi Balázs Lehel (ferences szerzetes), Jeges Mirjam (kármelita szerzetesnővér), Juhász Anikó (filozófiatörténész, költő), Laczkó Zsuzsanna (a Jézus Szíve Társasága tagja), Makai Péter (filozófus), Monostori Imre (irodalomtörténész), Nacsinák Gergely András (ortodox pap, teológus), Nagy Károly Zsolt (kulturális antropológus, református teológus), Szefcsik Zsolt (hegedűművész), Szilasi László (irodalomtörténész, író), Thomka Beáta (irodalomtudós), Toldi Éva (irodalomtörténész), Tóth Sára (irodalomtörténész), Várda Ferenc (lelkipásztori munkatárs), Véghseő Tamás (görögkatolikus pap, egyháztörténész), Veres András (győri megyéspüspök) és Zamfir Korinna (katolikus teológus) válaszai
SZÉP/ÍRÁS
A VIGILIA BESZÉLGETÉSE
Jó néhány évvel ezelőtt volt egy nagyszabású álmom a végítéletről. Hatalmas, egyre táguló tér felé igyekeztünk mindannyian. Volt lakásunk közelében, a Fenyves utcai játszótéren kezdtünk gyülekezni, végül Pestre kanyarodott az utunk. Mindenki velem volt, halott szüleim, a családom, ismeretlen felmenőim, barátaim, az ellenségeim is, akikről persze kiderült, hogy valójában sosem voltak az ellenségeim. Mintha hatalmas népünnepély készült volna, mintha a feltámadás után lettünk volna máris. Életemben olyan könnyűnek nem éreztem magamat, mint akkor. Azóta is emlékszem a találkozás és a készülődés mindent elsöprő örömére. Hogy változott-e azóta derűlátó elképzelésem a végítéletről? Sajnos, igen. Nem boldogító élmény, nem az évszázados hiedelmek, zenék, képi ábrázolások cáfolata többé, amit megtapasztalunk. Lehet, hogy már el is kezdődött, csak azért nem vesszük észre, mert beletörődtünk a folyamatba. Akárhogy alakul is azonban, nem akarok végképp lemondani egy reménytelibb folytatásról. Megpróbálok felkészülni a számadásra, azaz írom új kötetemet, egy négy részből (ciklusból vagy fejezetből álló) kötetet.
EMLÉKEZET ÉS KIENGESZTELŐDÉS
Nyikolaj Bergyajev sorai igen találóan mutatnak rá a kommunista egyházellenesség lényegére, amelynek következményeit a magyar társadalom és benne a katolikus egyház nem a II. világháború után tapasztalta meg először, hanem már 1919-ben. 1944-ben pedig Magyarország a kettős diktatúra színterévé vált, és a felszabadító hadműveletek részeként a Szovjetunióból érkező emigráns kommunisták elkezdték kiépíteni a kommunista szocializmust. E rendszer képviselőinek tevékenysége – mintegy a náci ideológia párhuzamaként – kezdettől fogva arra irányult, hogy minden nemzeti, nemzetiségi és vallási identitást feloldjanak a szovjet által ideálként demonstrált szocialista embertípusban, valamint az osztálytársadalomban. Ami pedig nem ezt szolgálta, azt mind a fasiszta, nacionalista, burzsoá jelzővel, az antiszemitizmus vagy nép- és államellenes cselekedetek vádjával illették, és ezen indokokkal koncepciós perbe fogták, így a katolikus egyházat és annak jelesebb képviselőit is. Ezek az egyházi személyek azonban (például Mindszenty József bíboros) 1919-ben már fiatal papok voltak. Ekkor szerzett élményeik alapján tehát jól tudták, mit várhatnak a kommunista rezsimtől, hiszen annak meghatározó személyiségei ifjú kommunistákként üldözték már az egyházat, most pedig „érett pártharcosként” kezdték meg a magyarországi kereszténység felszámolását. A püspököknek a magyar egyház jövőjére vonatkozó előérzetét ugyanakkor megerősítették a Szovjetunió egyházpolitikájáról szóló értesülések is.