Tartalom
VIGILIA
„A bűnnek az a természete, hogy nem akar bűn lenni” – mondta Luther Márton 1544-ben. Nem fejtörőt adott fel első pillantásra talán homályosnak tűnő szavaival, hanem arra kívánt rámutatni, hogy a bűn rejtekező természetű, s természetes összefüggésben, vagyis a kegyelemtől függetlenül egyáltalán nem könnyű felismerni. A bűn alattomosságához az is hozzátartozik, hogy nem mutatkozik meg igazi valójában, hanem alakoskodik. Nem mindig, általában nem égbekiáltó visszásság formáját ölti, hanem közel férkőzik ahhoz, ami jó, éltető és tápláló, s alig észrevehető módon kezdi ki jóságát. A bűn maga a hazugság, s nemcsak maga körül terít szét hamis látszatot, hanem önmagával kapcsolatban is hazudik. A sárkányokat (a gyilkosságot vagy a házasságtörést) könnyű felismerni, s ha érez is valaki hajlandóságot arra, hogy a sárkányokkal barátkozzon, nem kell különösebben érett kereszténynek lennie ahhoz, hogy elhessegesse őket. Nem a sárkányok a valódi ellenfelek, hanem a férgek, amelyeket nemcsak eltaposni, de észrevenni is nehéz. Ezért a hamvazószerda bölcsessége is csak a tiszta szemért, a hazugságok leleplezésére képes tekintetért fohászkodó könyörgéssel lehet teljes.
A kora újkor nemcsak a modern énfogalom születésének ideje, de egyszersmind a misztikus irodalom kiemelkedően gazdag és termékeny korszaka is. Ezt az időszakot ugyanakkor a 17. századi lelkiség egyik kutatója a „misztikusok alkonyának” nevezte. E kifejezés találó, bár többféleképpen is félreérthető. Az alkony nem arra utal, hogy a 17–18. század fordulója után kiapad a misztikus tapasztalat forrása, sokkal inkább arra, hogy azt az irodalmi szerepet, a kulturális kapcsolatoknak azt a megtermékenyítő sokaságát, amely a kora újkori misztikát jellemezte, hiába keressük a későbbiekben. A misztika fontos, de a 17. századi előzményekhez képest kulturálisan elszigetelt jelenségként él tovább. A másik lehetséges félreértést az imént említett két szempont, a szubjektivizmus és az állítólagos hanyatlás leegyszerűsítő összekapcsolása jelenti. Kétségtelen: a kora újkorban egyszerre vagyunk tanúi a descartes-i cogito ergo sum megjelenésének és a „tiszta szeretet”-tel kapcsolatos misztikus tanok kibontakozásának. E két folyamat látszólag ellentétes: az előbbi fokozott reflexivitást vár el az alanytól, hiszen azt kívánja, hogy a világhoz fűződő viszonyának alapjaként önmagára tekintsen, és felismerje azoknak a reprezentációknak az alapvető szerepét önmaga és a világ megismerésében, amelyek nélkül ez a viszony nem lehetséges; az utóbbi az Istennel való egységet keresve gyanú tárgyává teszi nemcsak az ént, de mindazokat a reprezentációkat is, amelyeken keresztül az alany önmagához és a világhoz fűződő reflexív viszonya artikulálódik. Bár e két mozgás látszólag ellentétes irányba mutat, kapcsolatrendszerük jóval összetettebb, mint azt a szekularizációs narratíva sejtetné. A szubjektivitás új formái ugyanis egyáltalán nem hagyják érintetlenül magát a teológiát sem, s a modernitás feszültségei nem kívülről erednek, hanem – amint azt az alábbiakban igyekszem megmutatni – a lelkiségi irodalomban is megjelennek.
Talán mindannyian emlékszünk még a szentéletű II. János Pál pápa 2000. évi szentföldi zarándoklatára. A leginkább talán néhány kép „égett bele” az emlékezetünkbe ezen utazás kapcsán. Az idős, láthatólag már betegségével és testi gyengeségeivel küzdő egyházfő imája a Siratófal előtt, szimbolikus gesztusa, amellyel – zsidó szokás szerint – egy apró cédulára felírt rövid fohászt helyezett el a megszentelt fal egyik mélyedésében. Vagy esti beszéde a holokauszt legfontosabb izraeli emlékhelyén, a Jad Vasémben. Képek, amelyeken talán minden szónál többet árulnak el az arcok, a kezek, a szimbolikus cselekedetek. Ezek máig velünk élnek.
Bizonnyal azt is sokan tudják e sorok olvasói közül, hogy nem a lengyel pápa volt az első, aki pápaként Izrael földjére lépett. A 2018-ban szentté avatott VI. Pál pápa 1964 januárjában, ha csak néhány órára is, de szintén meglátogatta az akkor még fiatal Izrael Államot. Írásomban ezt a közel hatvan évvel ezelőtti történelmi pápalátogatást szeretném feleleveníteni, mely – ma már tudjuk – jelentős szerepet játszott a zsidó–keresztény kiengesztelődési folyamatban is. Nem véletlen egybeesés csupán, hogy másfél évvel a rövid látogatás után, 1965 októberében fogadta el a II. Vatikáni zsinat a zsidók és keresztények közötti megbékélés máig alapokmányának számító, Nostra aetate kezdetű nyilatkozatát az egyház és a nem keresztény vallások viszonyáról.
VI. Pál pápa szentföldi villámlátogatását azonban nem pusztán önmagáért elevenítem fel. E rövid írás keretei között egy dolog érdekel: milyen szerepet játszottak a gesztusok ezen első, mondhatni tapogatódzó jellegű kapcsolatfelvétel során. E gesztusok fontos részei a kommunikációnknak, és sokat elárulnak a felek hozzáállásáról. Figyelmes elemzésükből sokat tanulhatunk, s máig érvényes tanúságokat vonhatunk le. Ezért érdemes velük röviden foglalkozni. A konkrét események ismertetése előtt, azonban hadd álljon itt – mintegy bevezetésképpen – néhány apró megjegyzés magáról a gesztus fogalmáról. Mit is értünk ezen? S miért lehet fontos mindez számunkra?
(tanulmány)
SZÉP/ÍRÁS
ESSZÉK
Eberhard Jüngel, más teológusokhoz alig mérhető hangsúllyal, Isten adventjét állította teológiai gondolkodásának középpontjába. Isten érkezik, ezért beszélni és gondolkodni kell róla. Isten adventje nélkül nem lenne hit, a keresztényeknek nem lenne mondandójuk, és a teológiai állítások nem lennének valósak. Mert aki megfontolásra méltó misztériumként önmagáért érdekes, az a hozzánk érkező Isten. A Jüngel teológiai munkássága során tárgyalt kérdések gazdagsága sokszínűen támasztja alá azt az alapvető felismerését, amely végigvonul teológiai életművének egészén: Isten eljövetele megelőz minden emberi hitet és hitetlenséget, gondolkodást és érzést, életet és cselekvést. Isten a világ titka, aki eljövetelében tárja fel magát az emberiségnek. Isten a megfeszített Jézuson keresztül határozta meg önmagát, az élet és a halál eredeti egysége tárult fel ebben a tettében, mégpedig az életért. Ha ezt valóban így gondoljuk, akkor meg tudjuk mondani, hogy kiről beszélünk, amikor Istenről beszélünk. Az Isten szeretet, és mint szeretet a világ misztériuma. E misztériumból élve az ember a birtokolni akarás rögzültségéből a lenni tudás szabadságába léphet.
Az ötvenes évek NDK-jában az igazságot két helyen lehetett kimondani: a kabaréban és a templomban – jegyezte meg egy beszélgetés során Eberhard Jüngel. Már korán megjelenő igazságszeretetére jellemző életrajzi elem, hogy egy nappal az érettségi vizsgák kezdete előtt eltávolították a gimnáziumból, mint a Német Demokratikus Köztársaság ellenségét, mert minden vélt és valós tilalom ellenére „megengedtem magamnak, hogy kimondjam azt, amit igazságnak tartottam” – mondta. Nem meglepő, hogy egész élete során szilárd meggyőződéssel vallotta a történtek után is a teológia művelésének jelentős társadalmi küldetését: a teológiának felvilágosítást kell nyújtania az emberek számára, mégpedig az Evangélium fényében!
A VIGILIA BESZÉLGETÉSE
MAI MEDITÁCIÓK
Patris Corde („Atyai szívvel”) kezdetű apostoli levelével 2020. december 8-án Ferenc pápa meghirdette a Szent József-évet. Az apostoli levélhez kapcsolódik az Apostoli Penitenciária dekrétuma az ebben az évben elnyerhető búcsúk ismertetéséről, mely a pápa szándékának megfelelően buzdít minden hívőt a Szent József közbenjárását kérő különleges imádságok végzésére. Az egyház katolicitását szem előtt tartva a dekrétum ajánlja a bekapcsolódást a bizánci hagyomány szerinti Szent József-tiszteletbe is, mely hagyomány Szent Józsefről az ószövetségi alakok, Dávid és Jessze mellett emlékezik meg.
A katolikus egyházban jelenleg megfigyelhető Szent József-tiszteletet főként a középkori latin teológia és a nyugati misztikusok egyre gazdagodó tapasztalati határozták meg. Részben Boldog Jean-Joseph Lataste domonkos rendi szerzetes ösztönzésének köszönhető, hogy IX. Piusz pápa Szent Józsefet a katolikus egyház védőszentjévé nyilvánította. Eltekintve a különleges imákhoz kapcsolt teljes búcsúk elnyerésének érzékeny kérdésétől, és attól, hogy ez mit jelenthet a Rómával egységben lévő keleti egyházak számára, a bizánci hagyomány bevonása a Szent József-év megünneplésébe mindenképpen szélesítheti és elmélyítheti a Jézus földi atyjának alakjához kötődő jelenlegi tiszteletet. A liturgikus himnuszköltészet – a keleti keresztény teológia megbízható forrása – alkotó módon világosítja meg a szentírási evidenciákat. A bizánci hagyomány kevésbé ismert világának megismerése olyan prizmaként szolgálhat, mely megtöri a színeket, s az eddig kizárólag latin vallásgyakorlaton edzett szem elől elrejtett új árnyalatokat tárhat fel József atyai szívét illetőleg, mellyel az Urat szerette.
NAPJAINK
vonatkozása. Jó és rossz szamaritánusok a nemzetközi segélynyújtás rendszerében
SZÉP/MŰVÉSZET
Jelentős egyházművészeti esemény volt 2020-ban, hogy a németországi Tholey bencés apátsági templomának rekonstrukciója során a templom központi ólomüveg ablakait Gerhard Richter tervei alapján valósították meg. Ekkoriban gyakran eszembe jutott egy beszélgetés, melyet 2017-ben – egy hónappal a halála előtt – Joachim Meisner bíborossal, Köln nyugalmazott érsekével folytattam. A magyarországi látogatása kapcsán együtt töltött idő alatt szóba került ugyanis a Kölni Dóm üvegablaka, melyet ugyancsak Richter tervezett. Az alkotás 2007-ben készült el, amikor Meisner még az egyházmegye püspöke volt, de a bíboros – korának nagy tanúja, hitvalló ember – konzervatív ízlésének nem felelt meg a kölni ablak, és ennek akkor és a munka tíz évvel korábbi kivitelezésekor is hangot adott. A tavalyi évben a Magyar Nemzeti Galériában Richter néhány fontos művét mutatta be a Valós látszat című tárlat, melynek anyaga több keresztény témájú alkotást – egy Tiziano ihlette Angyali Üdvözlet-sorozatot és egy Richter által tervezett acélkeresztet – is tartalmazott. A korunk egyik legfontosabb alkotójaként számon tartott „kaméleon”, az idén 90 esztendős művész tehát komolyan foglalkozott keresztény témákkal. Ennek okán szeretném röviden megvizsgálni az ezzel kapcsolatos lehetséges motivációit.