Mire való az iskola?

Gloviczki Zoltán az oktatásügyről


Mindenképpen nagy fehér folt maga az egész oktatásügy, hogy évtizedek óta ideológiai kérdés az oktatás. Pedig az oktatás ugyanúgy, mint az egészségügy, vagy a mérnöki tudományok egy mesterség. Egy mesterség és egy ügy, melynek saját inerciarendszere van. Semmilyen ideológiából nem lehet levezetni azt, hogy mire való az iskola, és mire jó. Sem a demokráciából, sem az emberi jogokból, sem a nemzettudatból, mert nem ezeknek a szempontjai szerint lesz jó, amitől jó egy iskola. Az nagyon fontos, hogy egy jól működő iskolában megjelennek ezek a tényezők, és az se baj, ha négyévente vagy nyolcévente más ilyen tényezők jelennek meg, mert egy jól működő iskolában ez egy járulékos jutalom, vagy veszteség, ahogy tetszik. Tehát ez egy fehér folt, és nagyon fontos meglépendő lépés lenne az, hogy ahogy egy gyárépítésről a mérnökök döntenek, az egészségügyről az egészségügyi szakemberek döntenek — itt is felül tudjunk emelkedni minden oldalon az ideológiai görcseinken, és okos emberek összeüljenek arra, hogy megoldást keressenek. Ezek az okos emberek, tudom, hogy ugyanazt gondolják egyébként az iskoláról és a pedagógiáról, ha megerőltetik magukat. Ez egy nagyon nagy lehetőség is, mert Magyarországon nagyon jó szakemberek vannak, nagyon jó iskolai példák vannak, és nagyon tettre kész pedagógustársadalom van. Ezek komoly lehetőségek. A következő fehér folt és lehetőség tulajdonképpen éppen ez a pedagógustársadalom. Nem lehet úgy pedagógiai reformot végrehajtani, hogy ők mellékszereplők ebben. Amíg százötvenezer pedagógus nem mondja rá valamire, hogy rendben van, addig az nem fog működni. Mert akár jogszabály születik, akár nem, tanterv születik, vagy bármi is, nélkülük nem működik majd a dolog. Ez ténykijelentés is: nem működik.

(Részlet a Vigilia áprilisi számában olvasható beszélgetésből.)
Image

Vigilia Facebook oldala

Design by PrioriWeb

Copyright @2019 Vigilia Kiadó. Minden jog fenntartva.

Keresés